Originalbild: Hanna Wendelbo

Sparade blomsterminnen i årets julinstallation

Publicerad 20 september 2019

Trädgårdsföreningen har det stora nöjet att presentera Hanna Wendelbo, designer och formgivare som kreatör bakom årets julinstallation i Palmhuset.

Installationen går under namnet Herbarium och ska inspirera och öppna ögonen för att se på den nordiska floran som omger oss på ett nytt sätt.

”Med blomster samlade under de ljusaste månaderna, torkade, sparade, vårdade och installerade på ett nytt sätt får du upp ögonen för hur vår närodlade flora kan förgylla vår mörkaste årstid, då inte mycket blommor kan plockas i trädgårdar eller natur” berättar Hanna Wendelbo, designer och formgivare.

Palmhuset som är en grön lunga mitt i Göteborg, fylld av klorofyll även då dagen är som kortast och mörkret som mest ogenomträngligt. Det blir platsen för eftertanke och hållbar reflektion.

”Det blomsterflor vi har nära är vackert, poetiskt och eteriskt, installationen blir en skönhetsupplevelse som landar vackert mot de gröna exotiska palmerna” säger Hanna Wendelbo.

Fredagen 6 december klockan 12 öppnas dörrarna till Palmhuset och installationen Herbarium. Installationen har öppet till och med trettondedag jul 6 januari.