Trädgårdsdagboken december

Nu går så parkens 175-årsfirande mot sitt slut och en del utomhussysslor håller på att avslutas, trädgårdsmästare Malin Löfstrand berättar om vad som händer i parken i december.

För att snabbt kunna ta in medelhavsväxterna om temperaturerna ser ut att sjunka under nollan flyttas de närmre lagerhuset, annars mår te.x lagerträden bra av att kunna stå ute så länge som möjligt. De sista löven skall samlas ihop och rosorna skall kupas sedan kan vinterarbetena i Palmhuset sätta igång.

Bruce Monros ljusinstallationer i Palmhuset har varit igång ett tag och låtit oss att njuta av de allt tidigare mörka eftermiddagarna. Den brittiske konstnären jobbar bland annat med fiberoptik, LED lampor, digital projektion och olika lysande objekt för att skapa ljusinstallationer som speglar intryck från bla. musik, litteratur och vetenskap. Utställningen LIGHT kommer att pågå ända fram till 21 januari 2018 med öppettider dagligen 12-18.

I Rosariet har vi under den senaste tiden planterat ett 100-tal rosor som ett större grepp inför nästa års tema som kommer att vara Fairytale of roses. Temat delar vi med The World Rose Convention som för första gången hålls i Skandinavien nästa sommar, närmare bestämt i Köpenhamn. Till sommaren ser ni vårt bidrag i Trädgårdsföreningens Rosarie. Flera delar av vår verksamhet planeras utifrån temat Fairytale of roses, det kommer bland annat att avspegla sig i tapetgruppernas utformning och färgskala. Håll utkik efter föredrag och andra aktiviteter på temat i vårt program för nästa år.

I dagarna har vi också tagit emot 9 sorters rosor från POM- programmet för odlad mångfald-, de skall till våren beredas plats i ett av rosparkens kvarter.  POM-programmet har med hjälp av engagerade inventerare letat över hela Sverige efter odlingsvärda sorter av äldre kulturväxter. Med inventeringen kommer vi också att få värdefulla kunskaper om hur Sveriges sortiment av kulturrosor förändrats med tiden. Ett sortiment av dessa rosor finns redan i Rosarkivet, beläget i närheten av Lagerhuset.

I våras så lät vi renovera grindpartiet mot Bältesspännarparken i samarbete med Park- och naturförvaltningens verkstadsenhet och Länsstyrelsen, och nu fortsätter vi med grindarna som vätter mot Slussgatan. Där kommer en del tillgänglighetsanpassningar att göras, den mindre gånggrinden breddas så att det skall bli lättare att ta sig in med till exempel rullstol. Även en del nya stenläggningar kommer att underlätta. Vi arbetar också just nu med att förbättra vårt möblemang i parken. Vi byter ut en del av de gamla sofforna som är i alltför dåligt skick, och ersätts av vackrare soffor med armstöd som gör det lättare att både sätta sig ner och sedan komma upp igen.

Välkomna till parken och kanske i synnerhet Palmhuset där man kan värma sig, ta del av LIGHT och kika på några av kameliorna som redan har börjat att blomma.

Detta är den sista Trädgårdsdagboken på hemsidan i denna form men ni kan fortsätta följa vår verksamhet på vår Facebooksida Trädgårdsföreningen och på Instagram tradgardsforeningen.