Fireflies Bruce Munro 2014, Foto: Mark Pickthall

Upplyst palmhus i vinter

Under den mörkaste delen av året, mellan 10 november och 21 januari kommer konstnären Bruce Munros installationer för första gången visas i Sverige. I ljusutställningen LIGHT kan du se hans skapelser i symbios med växtligheten i Trädgårdsföreningens Palmhus.

Konstnär speglar sin omvärld

Den brittiske konstnären Bruce Munro är främst känd för sina stora ljusinstallationer där han bland annat jobbar med fiberoptik, LED lampor, digital projektion och olika lysande objekt. Bruce Munros installationer växer fram ur hans skissböcker där intryck från musik, litteratur, vetenskap och omvärlden blir referenser, teman och idéer.

Bruce Munro har tidigare ställt ut på bland annat Victoria and Albert Museum i London, på Guggenheim museet i New York och vid Uluru (Ayers Rock) i Australien.

Palmhuset lyser upp

Utställningen i Trädgårdsföreningen består av sex olika ljusinstallationer som visas i Palmhuset:

• Eden Blooms är som stora lysande blomkronor som hänger
    i entrén till Palmhuset.

• Fireflies är små källor av ljus med tusentals ljuspunkter som glimrar bland växterna i Tropikhuset.

• Reflections är fyra ljudsatta ljusanimationer som projicieras mot grusgångarna inne i Medelhavshuset.

• Time and Again vill illustrera hur vi rör oss genom tid och består av stora rostfria skivor, graverade med evighetssymbolen och morsekoden för C som också representerar ljusets hastighet. En av dessa skivor flyter i dammen i Vattenhuset.

• Temperate Zone är skulpturer inspirerade av indianerna i Sonoraöknen som för hundratals år seden använde en inhemsk typ av luftkonditionering i form av perforerade lergodskrukor. Med Temperate Zones isigt ljussatta skulpturer vill Munro skapa en avslappnad plats i Kameliahuset för möten mellan människor.

• Lightning Storm Med hjälp av ett 12-voltsbatteri, elstängsel och ett dåligt lysrör får åskvädret liv i Palmhusets mittskepp.

Utställningen upplevs bäst efter mörkrets inbrott.

Sidoinstallation i Slottsskogen

Vid sidan av utställningen i Palmhuset finns en mindre ljusinstallation att uppleva i Slottsskogen under namnet Göteborg Gathering. Med installationen vill konstnären förmedla en upplevelse av exotiska fåglar, mitt i det svenska vinterlandskapet. Formen av fåglarna förenklas till lysande klädnypor i olika färger som sitter på linor mellan träden. Ljusinstallationen ses till sin fördel efter mörkret fallit i backen upp mot naturhistoriska museet, intill entrén vid Linnéplatsen.