Foto: Park- och naturförvaltningen

Program 2017

Alla aktiviteter har fri entré om inget annat anges. Biljetter till konserterna säljs separat via biljettombud. Programmet fylls på efterhand. Med reservation för ändringar.

Juli

17 juni-5 augusti Kaktus i kubik

En värld av torka, taggar och saftiga suckulenter visas i Växthuset, varje dag mellan kl 12-20. Det är fri entré till utställningen som arrangeras i samarbete med Peter Korn, Växtverket, La Fleuriste, Göteborgs Botaniska trädgård, Västsvenska Kaktus- och suckulentföreningen. Varje söndag kl 13.30 visar en trädgårdsmästare utställningen.

17 juni-20 augusti Utställning ’fyra komma två’

Årets gästrabatt vid Direktörsvillan är skapad av Katrin Mattiasson, kreatör med textil som utgångspunkt. I projektet ’fyra komma två’ har hon arbetat platsspecifikt för Trädgårdsföreningen och visar två installationer där handens arbete möter tankar om jordens ändlighet. Vinnare av tävlingen UPMARKET 2016.

26 juni -7 augusti Sommaryoga

Träna ute i parken. Ta med egen yogamatta eller handduk. Ingen föranmälan krävs. Vid regn i Lagerhuset. Arrangeras av Friskis och Svettis. Måndagar 10.30–12.

28 juni- 9 augusti Sommarträning

Prova-på-träning ute i parken. Ingen föranmälan krävs. Inställt vid regn. Arrangeras av Friskis och Svettis. Onsdagar kl 17.30–18.30. OBS! Inställt 26 juli på grund av konsert.

1, 6, 8 juli Rosguidning

Följ med parkens trädgårdsmästare och lär dig mer om rosornas historia, förutsättningar och hur du lyckas bäst med dina rosor. Samling vid Växthuset, kl 13.30.

6 juli Barnteater
Jorden runt på 80 dagar/Hej Opera!

Barnteaterscenen kl 14.00, vid regn i Lagerhuset. Arrangeras i samarbete med Sommarunderhållningen.

Konserten Let’s spend the night together (7Juli) har flyttats till Liseberg

De som köpt biljetter kommer att bli kontaktade av produktionsbolaget Blixten.

13 juli Barnteater
Vem tänder solen? Memory Wax Danskompani

15 juli Perennvandring

Följ med parkens trädgårdsmästare på en vandring bland perennplanteringar - till lust för både människor, fjärilar och bin. Samling vid Växthuset, kl 13.30.

20 juli Barnteater
Joxelina och Cykel, Josefina Magnusson

22 juli Per Gessle - sommarturné 2017

Parken stänger kl 15.00, entré Södra vägen och Nya Allén. Biljetter köps via www.ticketmaster.se

26 juli Barnteater

Lagerhuset kl 14.00. Arrangeras i samarbete med Sommarunderhållningen.

26 juli Badjävlar

Parken stänger kl 16.30, Palmhuset stänger 15.30, entré Nya Allén. Biljetter köps via www.ticketmaster.se

Augusti

17 juni-5 augusti Kaktus i kubik

En värld av torka, taggar och saftiga suckulenter visas i Växthuset, varje dag mellan klockan 12-20. Det är fri entré till utställningen som arrangeras i samarbete med Peter Korn, Växtverket, La Fleuriste, Göteborgs Botaniska trädgård, Västsvenska Kaktus- och suckulentföreningen. Varje söndag kl 13.30 visar en trädgårdsmästare utställningen.

17 juni-20 augusti Utställning ’fyra komma två’

26 juni -7 augusti Sommaryoga

28 juni- 9 augusti Sommarträning

6 augusti Växtloppis

I samband med avslutning av utställningen Kaktus i kubik, med Västsvenska Kaktus- och suckulentföreningen kl 12.00 – 15.00 utanför Växthuset.

16-20 augusti Barnens Kulturkalas

Kulturfestival för alla barn. Upplev konst, slöjd, film, teater och mycket mer. Mer information: www.goteborgkulturkalas.com

20 augusti Tapetgruppsvandring

Parkens trädgårdsmästare berättar om tapetgruppernas historia och växtval. Samling vid Växthuset, kl 13.30.

27 augusti Nationell pelargonutställning i Lagerhuset

I Lagerhuset kl 12. Arrangeras av Svenska Pelargonsällskapet

Mer information: www.pelargonsallskapet.com

27 augusti Högsommarens höjdpunkter

Parkens trädgårdsmästare berättar mer om perenner i woodland och idéträdgårdar. Samling vid Växthuset, kl 13.30.

2 september Hundralappen, Kapten Röd

Parken stänger 16.00, entré Södra vägen.

3 september Tapetgruppsvandring

Parkens trädgårdsmästare berättar om tapetgruppernas historia och växtval. Kl 13.30, samling vid Växthuset.

15,17, 20-23, 28-30 september Konstkolonin
– En middag du sent kommer glömma

Föreställning som rör sig i gränslandet mellan teater, supper club och konstnärssamtal. Arrangeras av Scenkonstguiden. Biljetter och information: www.scenkonstguiden.se/konstkolonin

17 september Sensommarvandring

Följ med parkens trädgårdsmästare på en vandring bland parkens rosor och de första nyponen. Samling vid Växthuset, kl 13.30.

24 september Palmhusguidning

Parkens trädgårdsmästare berättar om Palmhuset, som varit ett populärt besöksmål sedan 1878. Kl 13.30, samling i Palmhusets mittskepp.

Oktober

1, 8 oktober Höstvandring

Följ med parkens trädgårdsmästare på en höstfärgad vandring bland träd, buskar och blommande perenner. Samling vid Växthuset, kl 13.30.

13 oktober Palmarum goes Kulturnatta

Kulturupplevelser utanför de redan etablerade scenerna i en annorlunda inramning. Palmhuset öppnar kl 19.00. För mer information: www.palmarum.se

5 november Palmhusguidning

30 oktober-3 november Höstlov i parken

Vi hjälper de vilda djuren att trivas i trädgården.

December

10,17 december Palmhusguidning