Till innehåll
Foto: Göteborgs Stad

Trädgårdsföreningen

Trädgårdsföreningen i Göteborg är en av Europas bäst bevarade 1800-talsparker. Under sommaren är Göteborgs Rosarium fyllt av flera tusen färggranna, doftande rosor. I Palmhuset, det eleganta växthuset från 1878, hittar du palmer och andra tropiska växter. Böljande former och planteringar tar dig med till trädgårdskulturens guldålder.

Aktuellt

Ett lyft för Göteborgs Rosarium

Publicerad 18 april 2024
Under 2024 får Göteborgs Rosarium i Trädgårdsföreningen ett ordentligt lyft. En hel del rosor kommer att få bättre och mer tydliga placeringar, kantstenar i Rosovalen kommer att läggas om för att skapa rakare och tydligare kanter. En ny ängsliknande yta kommer också gynna fler pollinatörer i parken.

Tropikhuset nästa del i restaureringen av Palmhuset

Publicerad 2 april 2024
I april påbörjas andra etappen av Palmhusets restaurering, det är Tropikhuset i Palmhusets östra flygel som står näst på tur. I Tropikhuset växer tropiska och uråldriga växter, som kottepalmen som fanns redan när dinosaurierna levde.

Rosenfesten 23 juni

Publicerad 1 mars 2024
Datumet för årets Rosenfest är spikat! 23 juni blir det återigen fest för att fira alla älskade rosor när de blommar som vackrast i Göteborgs Rosarium i Trädgårdsföreningen.
${loading}