Lagerhuset

Lagerhuset byggdes redan 1893 som vinterförvaring åt parkens lagerträd. Då värmdes huset upp av två kakelugnar. Tyvärr brann Lagerhuset ner men 1985 byggdes en kopia där kakelugnarna alltjämt står kvar.

Lagerhuset är fortfarande först och främst en lagerlokal där vi förvarar frostkänsliga växter under vintern. När växterna har flyttat ut i parken och Lagerhuset står tomt passar vi på att hyra ut det till fester och andra tillställningar. Ibland använder vi lokalen själva till olika evenemang och aktiviteter i parken. Det är en fantastisk lokal omgiven av vår blomstrande park men den är inte byggd till att vara en festlokal. Därför krävs det lite extra jobb för den som hyr, men det är den värd!

Foto: Gustav Klock

Lagerhuset består av ett enda stort rum på 9 x 20 meter och passar bra till sittningar med större sällskap. Takhöjden är hela 7 meter. I lokalen finns varken kök eller köksutrustning så det är lämpligt att engagera valfritt cateringföretag.
Vi hyr endast ut Lagerhuset 1 maj- 31 oktober.

Foto: Cornelia Enell

Foto: Cornelia Ernell

Klockan 09-02: 15 000 kronor
Klockan 09-16: 10 000 kronor
Klockan 17-02: 12 000 kronor

Betalning sker efter uthyrningen via faktura.

Ordningsregler

På grund av att Trädgårdsföreningen och dess byggnader är kulturminnesmärkta gäller vissa speciella ordningsregler vid all uthyrning i parken. Dessa hittar du här.

Detta är lokalen utrustad med

• 120 stolar
  • 20 bord, 180x80 cm stora
  • Mörkläggande rullgardiner i varje fönster
  • Städutrustning
  • Rinnande vatten på utsidan
  • 20 meter från lokalen finns allmänna toaletter.
    En av dem är låst och enbart för gäster i Lagerhuset.

Maxantal i Lagerhuset är 150 personer.

Hur gör jag för att boka lokalen?
För att boka Lagerhuset skickar du in en bokningsförfrågan via ett formulär som du hittar här. Observera att detta endast är en förfrågan och ingen bokning. Därefter hör vi av oss och meddelar om lokalen är tillgänglig eller inte. Vi svarar så skyndsamt vi kan men ibland kan det dröja några dagar innan du får svar.

Efter att vi har hört av oss kan du preliminärboka lokalen. Det är så att du har möjlighet att komma hit och titta på lokalen tillsammans med oss och gå igenom vad som gäller vid uthyrning. Vill du fortfarande hyra hör du av dig igen och en bekräftelse skrivs. Därefter är bokningen definitiv.

Vi förbehåller oss rätten att fritt pröva alla bokningsförfrågningar.

När betalar jag för bokningen?
Faktura för bokningen kommer efter uthyrningen, tidigast veckan efter.

Hur långt i förväg kan jag boka lokalen?
Vi börjar att ta bokningar för sommaren från och med hösten året innan. Varför vi inte tar bokningar tidigare är för att vi först behöver sätta sommarens program. Efter det vet vi när Lagerhuset är tillgängligt för uthyrning eftersom våra egna evenemang prioriteras.

När kan jag hyra Lagerhuset?
Du kan hyra Lagerhuset mellan klockan 09.00 och 02.00 mellan 1 maj och 31 oktober. Du kan inte boka enstaka timmar utan endast hel- eller halvdag.

Kan jag komma och titta på lokalen?
Ja, vi ser gärna att du som vill hyra kommer och tittar på lokalen tillsammans med någon ur parkens personal innan du gör en definitiv bokning. Vill du komma förbi med exempelvis en cateringfirma eller liknande går det också bra. Vi har visningstid tisdagar klockan 11–13, ring eller maila för att meddela att du kommer.

Finns det kök och köksutrustning i lokalen?
Nej, det finns inget kök eller köksutrustning att tillgå i lokalen eller på någon annan plats i parken.

Du som hyr får ta med allt som behövs för att äta och servera mat samt mat och dryck. Vi erbjuder inte catering och det är fritt fram att anlita valfritt cateringföretag om så önskas.

På grund av eldförbudet får du inte grilla i parken, detta gäller även gasolgrillar.

Finns det toaletter i lokalen?
20 meter från lokalen finns allmänna toaletter som städas 2–3 gånger per dag. En av dem är låst och enbart för gäster i Lagerhuset.

Är det tillåtet att dricka medtagen alkohol?
Ja, det är tillåtet att dricka medtagen alkohol i våra lokaler när du hyr dem. Dock är det inte tillåtet att dricka medtagen alkohol på Rosenkaféets uteservering.

Får jag ta med fler bord och stolar om jag behöver?
Ja, behöver du fler bord och stolar än de 20 respektive 120 som finns får du ta dig det. Observera att maxantal inne i Lagerhuset är 150 personer.

Kan jag få hjälp med att ställa upp bord och stolar?
Nej, personalen på plats kan inte hjälpa dig med iordningställandet på något sätt. Tänk på att detta måste rymmas i din uthyrningstid.

Finns det porslin och dukar?
Nej, det finns inget porslin och inga dukar att tillgå, allt sådant behöver du ta med dig till lokalen.

Kan jag koppla in egen ljud- och ljusanläggning?
Ja, det kan du. Det finns ingen teknik att tillgå i lokalen eller att hyra av oss men gott om el för att koppla in utrustning. Instruktioner gällande el i Lagerhuset finns på plats.

Finns det stegar att låna?
Ja, det finns stegar som du kan låna under uthyrningen. Kontakta parkens personal för detta.

Hur får jag dekorera lokalen?
Du får dekorera lokalen i princip hur du vill. Dock får du ej spika eller häfta i väggarna. Det finns redan spikar och krokar i väggarna som du använda. Du får heller inte dekorera med levande ljus på grund av eldförbuden i parken.

Får jag köra in med bil?
Ja, du får köra in med bil hela vägen fram till lokalen för nödvändiga leveranser. Tänk på att köra varsamt och endast på våra grusgångar. Tänk också på att begränsa antalet bilar som levererar samtidigt till max två eftersom utrymmet kring Lagerhuset är trångt och kantat med känsliga växter.

Bilar får dock inte parkeras i parken. Närmsta parkeringsplats är Heden.

Hur och när får jag nyckel till lokalen?
När din uthyrningstid startar möter du upp personal från parken utanför Lagerhuset och får då nyckel till lokalen. Du får även nyckel till återvinningsrummet, bilgrinden och toaletten samt en vattennyckel.

Vad gör jag med skräp?
Skräp slängs med fördel i återvinningsrummet. Övrigt brännbart slängs i soptunnorna utanför återvinningsrummet.

Hur och när städar jag lokalen?
I lokalen finns sopborstar, mopp och industridammsugare. Du städar lokalen så att den är i samma skick som när du kom dit. Hyr du till klockan 02.00 behöver du inte ha städat klart till dess utan du har fram till klockan 08.00 morgonen efter på dig.

Om lokalen inte har återställts debiteras du 1 000–4 000 kronor, beroende på lokalens skick.

Hur gör jag för att avboka?
Vill du avboka kontaktar du den ansvariga för uthyrning i parken. Tänk på att våra avbokningsavgifter tillämpas från och med en definitiv bokning, det vill säga när du skriver på bekräftelsen. Avgifterna hittar du här.